Po długim okresie niepewności oraz sprzecznych informacjach napływających z Ministerstwa Infrastruktury i Spółki PKP Intercity w końcu mamy jakieś konkrety i zapewnienia, które wydają się w miarę racjonalne i w pewnym sensie pozwalają patrzeć w przyszłość bardziej optymistycznie.
W poniedziałek tj.07.10.2024, w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim, odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone inwestycjom kolejowym w ramach programu Kolej+ na terenie województwa. W spotkaniu, które wzbudziło duże zainteresowanie, uczestniczyli przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, a także społecznicy. Głównym punktem programu miała być prezentacja dotycząca inwestycji z programu Kolej+, którą mieli wygłosić Piotr Malepszak, Minister Infrastruktury oraz Paweł Pleśniar, Dyrektor ds. Strategii PKP PLK. Niestety, z uwagi na przesunięcie konferencji prasowej, prezentacja nie odbyła się w planowanej formie. Mimo to, minister Malepszak i dyrektor Pleśniar znaleźli czas na odpowiedzi na pytania zadawane z sali.
Najważniejsze informacje dla Zamojszczyzny:
Spotkanie przyniosło wiele cennych informacji dla mieszkańców Zamojszczyzny, którzy z niecierpliwością oczekują na modernizację linii kolejowych w regionie. Oto najważniejsze z nich:
Kontynuacja projektów: Wszystkie pięć projektów z programu Kolej+ dla Zamojszczyzny jest kontynuowane zgodnie z harmonogramem. Wśród nich znajdują się m.in. modernizacja linii kolejowej nr 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Wschód oraz budowa nowej linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski.
Etapy realizacji: Projekty są na etapie tworzenia dokumentacji projektowej oraz wyłaniania wykonawców tych dokumentacji. Trwa również proces weryfikacji kosztów poszczególnych projektów, co niestety oznacza wzrost ich wartości i wkładów własnych samorządów.
Wydłużenie linii do Stalowej Woli: W ramach ewaluacji linii Kraśnik – Janów Lubelski proponowane jest jej wydłużenie do Stalowej Woli, co pozwoli na utworzenie alternatywnego ciągu kolejowego dla linii Lublin – Stalowa Wola – Rozwadów.
Zwiększenie liczby połączeń regionalnych: Minister Malepszak zapewnił, że wraz z modernizacją i elektryfikacją linii Rejowiec – Zamość Wschód oczekiwane jest zwiększenie liczby połączeń regionalnych na tym odcinku.
Losy pociągu IC Hetman: W rozkładzie jazdy 2024/2025 pociąg IC Hetman relacji Wrocław – Hrubieszów zostanie skrócony do relacji Hrubieszów – Kraków Główny z powodu modernizacji katowickiego węzła kolejowego. Po zakończeniu prac pociąg ma powrócić do swojej podstawowej relacji.
IC Hetman – Skrócenie trasy i nowe perspektywy
Minister Piotr Malepszak rozwiał obawy mieszkańców Zamojszczyzny dotyczące połączenia IC Hetman. To połączenie odgrywa kluczową rolę dla mieszkańców regionu, łącząc Hrubieszów, Zamość i Biłgoraj z Wrocławiem. Mimo tymczasowego skrócenia trasy do Hrubieszów – Kraków Główny, podróż z Hrubieszowa do Krakowa ma zostać skrócona o prawie godzinę. Dla podróżnych z Zamościa, czas dojazdu do Krakowa wyniesie poniżej czterech godzin, co oznacza historycznie najlepsze połączenie kolejowe. Minister zapewnił, że po zakończeniu modernizacji węzła katowickiego, pociąg Hetman ma wrócić na pełną trasę do Wrocławia, jak również zapewniał że obecny skład wagonów IC zostaje nawet po czasowym skróceniu trasy.
Modernizacja linii kolejowej Zamość – Rejowiec: Kluczowy projekt dla regionu
Jednym z najważniejszych projektów inwestycyjnych omawianych podczas spotkania była modernizacja linii kolejowej Zamość – Rejowiec, realizowana w ramach programu Kolej+. Linia ta ma kluczowe znaczenie dla obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego na Zamojszczyźnie, łącząc ją z głównymi ośrodkami miejskimi regionu i kraju. Oczywiście wedle zapewnień władz efekty programu Kolej+ na Zamojszczyźnie mają być widoczne w 2029 roku.
Minister zapowiedział również, że modernizacja obejmie nie tylko poprawę infrastruktury, ale także elektryfikację linii. Dzięki temu przewiduje się zwiększenie liczby połączeń regionalnych na odcinku Rejowiec – Zamość Wschód, co przyczyni się do lepszego dostępu do komunikacji kolejowej oraz szybszych i bardziej ekologicznych podróży.
Kontrowersje wokół budowy linii CPK do Zamościa
Poruszono również kontrowersyjny temat budowy linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), łączącej Warszawę, Lublin i Zamość. Projekt ten budził wśród mieszkańców Zamojszczyzny kontrowersje, zwłaszcza z powodu planowanych wyburzeń. Minister Malepszak potwierdził, że projekt został wstrzymany z powodu problemów z wykonawcą studium wykonalności, ale zaznaczył, że jest to kluczowa inwestycja dla regionu, szczególnie w kontekście przyszłych połączeń z Ukrainą.
Wnioski i postulaty
Temat inwestycji kolejowych w regionie Zamojszczyzny budzi duże zainteresowanie i wiele emocji. Uczestnicy mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Organizatorzy zapowiedzieli, że w związku z dużym zainteresowaniem, podobne spotkanie będzie zorganizowane również wiosną 2025 roku. Warto byłoby wtedy zastanowić się nad zmianą formuły spotkania, np. poprzez wcześniejsze zebranie pytań do prelegentów, aby maksymalnie efektywnie wykorzystać ich czas i wiedzę.
Spotkanie dostarczyło wielu cennych informacji na temat przyszłości transportu kolejowego na Zamojszczyźnie. Mimo czasowego skrócenia trasy IC Hetman, podróże do Krakowa będą szybsze, ale czy przesiadka do Wrocławia – bardziej komfortowa? Modernizacja linii Zamość – Rejowiec oraz inne inwestycje realizowane w ramach programu Kolej+ mają na celu znacznie poprawić jakość infrastruktury kolejowej w regionie. Choć plany związane z CPK zostały tymczasowo wstrzymane, w przyszłości mogą one znacząco przyczynić się do rozwoju regionu i jego połączeń z resztą Polski oraz Ukrainą.
Jak mówi stare polskie przysłowie, „jedna jaskółka wiosny nie czyni”. Dlatego będziemy trzymać rękę na pulsie, a przede wszystkim – za słowo Ministra, który zapewniał, że nie planuje likwidacji połączeń Intercity na Zamojszczyźnie, a wręcz przeciwnie, chce je rozwijać i poprawiać ich jakość. Wysoka popularność kolei w regionie, o czym świadczy zaangażowanie mieszkańców i takie inicjatywy jak „Pociągiem do Hrubieszowa”, pokazuje, że społeczność lokalna mocno wspiera rozwój kolei. Założyciele tej strony, w tym zwykli mieszkańcy oraz samorządowcy, wspólnie działają na rzecz lepszego skomunikowania Zamojszczyzny.
O tym, jak narodziła się inicjatywa „Pociągiem do Hrubieszowa”, opowiada Rafał, jeden ze współautorów. Serdecznie zapraszamy do lektury! TUTAJ